Szanowni Państwo,

w nawiązaniu do wcześniejszej deklaracji o tym, że w listopadzie przedstawimy informacje o zmianach w kosztach utrzymania nieruchomości wspólnej, poniżej krótkie oszacowanie/ podsumowanie tego, co nas czeka:

  • [gaz]: od nowego roku cena gazu wzrośnie o co najmniej 120% (zatem koszt 1kWh netto w styczniu 2023r = 2.2x kosztu obecnego). Znajdzie to natychmiastowe odzwierciedlenie w zawiadomieniach o zaliczkach na media lokalowe (podgrzanie wodu, centralne ogrzewanie). 
  • [prąd]: od października br. koszt 1kWh energii czynnej oświetlenia terenu wspólnoty wynosi 2.53 zł netto (na koniec zeszłego roku było 0.36 zł netto).
  • [VAT na energię]: Nie jest jasne jaka będzie stawka podatku VAT na energię. Jeśli stawki wrócą do wyjściowych 23%, znajdzie to odzwierciedlenie w zaliczkach.
  • [usługi]: zostaliśmy poinformowani o podwyżkach rzędu 15-17% przez firmy świadczące usługi ochrony, sprzątania oraz administracji. Podwyżki prądu i usług znajdą odzwierciedlenie w budżecie wspólnoty, który zaprezentujemy w materiałach na zebranie roczne.
  • [zaliczki na liczniki]: styczniowe zawiadomienia o opłatach nie będą zawierały pozycji „zaliczka na wymianę liczników” (w grudniu listopadzie zebrana zostanie ostatnia opłata). Oznacza to zmniejszenie zaliczek o 55 zł od lokalu.

Największym generatorem kosztów (i podwyżek) jest gaz. Nasz Administrator zaproponował ewaluację rozwiązania: https://pgnig.pl/optymalizacja-zuzycia-energii-w-budynkach, które może pozwolić zmniejszyć zużycie gazu o 15-20%. Jeśli ktoś z Państwa ma wiedzę/ doświadczenie z podobnym rozwiązaniem – prosimy o kontakt.